Collaborating with Kids – online seminar.

Se også den tilknyttede artikelrække på Iscene.dk eller samlet her:

http://liveart.dk/2015/wp-content/uploads/2020/02/Iscene2019-22sider-1.pdf

I de senere år er teatret blevet mere og mere publikumsinvolverende. Det gælder både teater for børn og voksne. Naturligvis har teatret historisk set altid inddraget publikum, men i dag foregår det på en meget konkret måde, hvor gæsterne får roller og funktioner, eller er med til at udvikle værket.

Siden 2014 har vi bidraget til tendensen med vores årlige ”Live Art for Børn” festival og har fået erfaring med værker for, med og af børn. Noget, der i høj grad interesserer os, er det demokratiske potentiale i deltagerbaserede kunstformer; specielt når de går i børnehøjde.

Da vi både ønsker at dele vores viden og få nye indsigter, besluttede vi at afholde et online seminar “Collaborating with Kids”, hvor fem instruktører eller instruktørpar fortæller om deres samarbejder med børn. Naturligvis har vi også interviewet de børn og unge, som har arbejdet med dem. De fem interviews blev lagt ud på youtube i ugerne op til Live Art for Børn 2019 i Nordkraft, Ålborg.

Tim EtchellsHester Chillingworth, Sarah, George & Ruari.

Sibylle Peters, Konrad & Dagmar.

Intentionen er at lære mere om samarbejdet. Hvor ligestillede er partnerne reelt? Hvad giver det børnene at deltage på forskellige niveauer fra idéudvikling til optræden? Hvordan er det anderledes end den normale tilskuerrolle til en forestilling eller en kunstudstilling?

Det store spørgsmål for dette seminar er, hvor stor indflydelse, børnene har på det færdige produkt. Hvor meget eller hvor lidt bestemmer de reelt?  Der er ikke tvivl om, at det er spændende og lærerigt for børn at lave teater, uanset om de skal udfylde en rolle med en eksisterende tekst, eller om de kan bestemme det meste selv. Men kan der skabes en ny type kunst og teater, hvor børnene er ligestillede medskabere? Og hvad betyder det at være medskabende? Kan uerfarne (børne)kunstnere have et udbytterigt samarbejde med en etableret kunstner? Er rammer nødvendige, og hvordan skal de i så fald se ud?

Filmene ligger gratis online som en ressource for forskere, studerende, visningssteder, og alle andre, der måtte være interesserede. Men de skal også være tilgængelige for en bredere dansk offentlighed. Derfor har vi samarbejdet med Iscene omkring formidlingen af projektet.

Fra 2007 og til nu:

En vigtig milepæl er Campo (tidligere Victoria) i Belgien. I 2007 bad de Tim Etchells fra Forced Entertainment skabe en forestilling sammen med børn og unge. Han valgte 16 performere mellem 8 og 14 til ”That Night Follows Day”, som blev genopsat i the Southbank Centre, London, i december 2018.  Værket handler om viden og fordomme, hele og halve sandheder, voksne påvirker børn med. Hør mere i vores interview med Tim Etchells, hans medinstruktør og tre børn, som er det første i rækken af vores ”Collaborating with kids” interviews.

I 2009 skabte Gob Squad forestillingen ”Before Your Very Eyes” sammen med børn på Campo. Cph Stage åbnede i 2016 med Philippe Quesnes ”Next Day” (2014) og Ilt Festivalen i Århus viste tidligere i år (2019) Milo Rau ”Five Easy Pieces “ skabt i 2015 på Campo. Tue Bierings ”Mod alle odds ” på Betty Nansen lægger sig direkte i kølevandet på disse, selv den mest minder om Tim Etchells forestiling.

I ”Mod alle odds” stiller et af børnene spørgsmålstegn ved problematikken og spørger, om han bare fremfører en tekst, han ikke forstår, som er skrevet af andre? (CITAT på vej)

Campos produktioner med børn er overvejende rettet mod et voksent publikum, og har været vigtige for udviklingen imod at tage teater for, med og af børn seriøst. Det er dog svært at vurdere, hvor meget børnene har kunnet påvirke produktionerne.

I 2006 begyndte Eva Meyer-Keller og Hanna Sybille Müller et samarbejde med børn i performancekunst. Det har blandt andet resulteret i forestillingen ”Sounds Like Catastophes” som vi viste på Brandts i 2018 og på Copenhagen Contemporay i 2019. Interviewet med Eva Meyer-Keller befinder sig her: (link på vej)

Selvom rammerne blev udstukket af Meyer-Keller og Müller, har børnene haft et stort spillerum og udtryksfrihed, og de har i flere omgange tvunget Meyer-Keller og Müller til at ændre på rammerne. Det skyldes dels, at produktionerne ikke har været underlagt et krav om at fungere på en stor scene, men har kunnet bruge lang tid på processen.

Nogenlunde samtidig skabte canadiske Mammalian Diving Reflex ”Haircuts by Children”, hvor en gruppe børn modtager undervisning af en frisør og efterfølgende overtager en frisørsalon, hvor voksne kan komme og lade sig klippe gratis. Værket har turneret over hele jorden, og vi havde fornøjelsen af at vise det på Live Art for Børn på Nikolaj Kunsthal i 2014.

I 2018 samarbejdede vi også med Mammalian Diving Reflex om værket ”Eat the Street” i forbindelse med Live Art for Børn på Brandts. Her blev børn uddannede som professionelle madanmeldere af kokke og anmeldte restauranter i Odense. Ugen sluttede med en stor prisuddeling på Brandts med en kåring af Odenses bedste restauranter i forskellige kategorier. Vi har interviewet Darren O’Donnell og fire af børnene fra ”Eat the Street” i Odense: (link på vej)

Ligesom O´Donnell er Sibylle Peters umådelig vigtig for udviklingen mod at tage børn alvorligt som samarbejdspartnere. Hun er leder af Fundus/Forschungstheater i Hamburg og har skabt adskillige involverende live art koncepter for børn og voksne. Vi har vist hendes ”Børnebank” fire gange i Danmark og Sverige (Arken, Ishøj 2015, Moderne Museet Malmø 2015, Landskrona Museum 2015 og Horsens Kunstmuseum 2016). Her laver børn deres egen valuta og indgår på egen hånd samarbejder med lokale butikker om genstande, der kan købes for pengene. Siden 2016 har vi spillet en dansk udgave af Peters´ forestilling ”Da Gefahr” kaldet ”50 farlige ting (alle børn bør prøve)” og i 2019 viste vi hendes performance-udstillingskoncept ”Playing Up” på Copenhagen Contemporary. Det er skabt i samarbejde med Live Art Development Agency og Tate Modern i London i 2016. Interviewet med hende er sammenstillet med et interview med vores egne børn, der har medvirket i og overværet de tre ovennævnte værker: (link på vej)

Det sidste interview i rækken er med David Harradine og Sam Butler fra Fevered Sleep, samt børn, der danser i værket ”Men and Girls dance”. Forestillingen har blandt andet været vist på Skånes Danseteater i november 2018. Her danser voksne mænd med purunge piger og danser elegant på kanten af en række tabuer i en bevægende forestilling. (link på vej)

Live Art for Børn 2019

Det er ikke hensigten med dette seminar at nå frem til en bestemt konklusion. Vi vil snarere vise forskellige måder, samarbejder mellem børn og voksne kan se ud på. Interesserede kan anvende materialet, som de ønsker. For mere information, skriv til info@liveart.dk

Seminaret var del af ”Live Art for Børn” festivalen 2019 på Teater Nordkraft, Ålborg. Temaet for festivalen var børn som medskabende og udøvende. Vi viste Stine Marie Jakobsen med ”Law Shifters” hvor en klasse unge sammen med lokal jurist reenactede en historisk retssag uden at kende den oprindelige dom. Vi viste finske Oblivia med ”Children and Other Radicals”, hvor 5 børn og 5 voksne sammen har udviklet en danseforestilling om finansmarkederne. Og mange flere…

Darren O’Donnell, Bertram, Mattis, Kajsa & Oliver.

Eva Meyer-Keller, Leni, Otis, Clara & Kaisa.

David HarradineSam Butler, Brandy & Gabriela.