Brandts 2018

Med Mammalian Diving Reflex (CA), Søren Berner (CH), Klas Eriksson (SE), Victoria Stanton (CA), Eva Meyer-Keller (DE) og Sybille Müller (DE), samt værker af Alison Knowles (US) “Make Salad” og Vittorio Osvaldo Tommasini (IT): “White and Black”.

Mammalian Diving Reflex: “Eat the Street”, foto: Lisa Kannakko

 

LIVE ART FOR BØRN

Brandts og Live Art Danmark præsenterer 4 dage med fantastisk international performancekunst for og med hele familien. Temaet er mad i kunsten og fem internationale kunstnere og grupper er inviteret til at give hvert deres bud på sjove og tankevækkende projekter, alle kan være med til. Man kan arrangere sine livretter i flotte opstillinger som i det 17.århundredes “stilleben” maleri; fodre fremmede mennesker med kage fra byens bedste bager; overvære børn anmelde Odenses restauranter og uddele priser ved et stort show; blive medarbejder på en kopi af Mc Donalds; male et billede med flødeskum og kul på indersiden af sin mavesæk; blande en enorm salat sammen med 100 andre – og høre børn reflektere over temaer som migration, miljø og menneskeskabte katastrofer ved at genskabe dem live med ærter, ris og sodavand.

Performancekunst er, når kunstnere opfinder nye handlinger, som de selv eller andre udfører live. Det er en relativt ny kunstform, der i mange tilfælde benytter madvarer og andre materialer fra hverdagen for at sætte spørgsmål ved den selvsamme daglige virkelighed. Kunne man muligvis gøre tingene helt anderledes? Og hvilke nye betydninger opstår der så? Kan børn optræde som restaurantkritikere eller kunstnere? Hvilke forventninger har børn og voksne til hinandens roller i samfundet? Hvordan vil dagens børn forme fremtidens samfund?

Festivalen er i sin helhed støttet af Kunststyrelsen, Brandts, Live Art Danmark og Nordeafonden. Se støtte til enkelte projekter under disse. 

MAKE A SALAD: 19.april kl 18:00 på Brandts. Fælles performance med publikum.

100 mennesker blander en salat sammen! Vær med når vi åbner festivalen ”Live Art for Børn” ved at blande en enorm salat sammen på Amfiscenen foran Brandts. Vi følger en opskrift af den amerikanske kunstner Alison Knowles, der var medgrundlægger af Fluxusbevægelsen. Proposition #2, Make a Salad, blev opført første gang i 1962 i London.

Støttet af Odense Kommune

 

Det øvrige program:

EAT THE STREET: 19.-21.april kl 12 og 18 (på restauranter i Odense, se brandts.dk), 22.april kl 15 (på Brandts). For alle.

I dette projekt af de prisvindende canadiske “Mammalian Diving Reflex” er en 6.klasse fra Rosengårdskolen i Odense blevet uddannet som madanmeldere af professionelle kokke. De besøger Odenses restauranter og man kan spise sammen med dem hver dag under festivalen! Vær med når restauranterne bliver underkastet et nådesløst check! Hele festivalen afsluttes med et stort gallashow, hvor børnene uddeler priser til restauranterne!

støttet af “Canada Council for the Arts” og “Smag for Livet”

Mc´Donalds ODENSE: 19.-22.april i åbningstiden på Brandts.  For alle. Drop-in.

Børn kan forsøge sig som medarbejdere på Klas Erikssons Mc´Donalds Odense. De er med på et gruppefoto af medarbejderne, tager imod bestillinger og ringer til andre børn, der henter maden. Som i enhver fastfoodrestaurant er arbejdsgangen nøje koreograferet, tilrettelagt og indstuderet, og børnene får prøvet rollen som medarbejder i fremtidens samfund.

FULL CIRCLE 19.april 17-20, 22.april 12-15. For alle. Drop-in.

Modige børn kan prøve at made fremmede voksne, eller deres egne medbragte. Maddingen består af gratis kage fra byens bedste bager! Mens de voksne bliver madet, taler Victoria Stanton med børnene om mad og kultur og det spændende ved, at enhver familie har sine egne skikke og ritualer. I vores barndomshjem bliver et livslangt forhold til mad bliver grundlagt.

støttet af Canada Council for the Arts

STILL LIFE: 19.-22.april i åbningstiden på Brandts.  For alle. Drop-in.

Søren Berner tager deltagerne med på en tidsrejse til genrens guldalder i det 16.- 17. århundrede. Deltagerne får til opgave at skabe et stilleben ud fra deres livret. De tilbereder, koger og bager deres livretter og gør dem klar til at blive fotograferet.

Støttet af “Smag for Livet”

WHITE AND BLACK: 20.-21.april kl 13-17: drop in workshop for alle.

Kan man male på indersiden af sin egen mave? I den futuristiske kogebog (1930) kan man læse denne opskrift af digteren Farfa (Vittorio Osvaldo Tommasini): ”En solo-udstilling på mavens inderside bestående af flydende flødeskumsarabesker drysset med kul fra limetræer. Indrammet af den mørkeste fordøjelse og de hvideste tænder”. Vi har flødeskum og kulstøv parat. Kom og prøv selv!

SOUNDS LIKE CATASTROPHES: 20.april kl 12 og 13,  Forestilling (35 min) for alle. 21.april kl 12. Forestilling (lang udgave 60 min!)

I denne forestilling af Eva Meyer-Keller og Sybille Müller bygger seks børn på 10-12 år en række katastrofescenarier af hverdagsgenstande som tændstikker, sukkerknalder, salt, bønner og papir. De afspiller katastroferne som en musik af jordskælv, vulkanudbrud, flodbølger, tornadoer og smeltende isbjerge. Forestillingen bygger på samtaler med børnene om katastrofer, fødevareproduktion, klimaflygtninge. Hvilke tanker gør dagens børn sig selv om fremtiden?

støttet af Goethe-Institut Dänemark

 

OM LIVE ART SOM KUNSTFORM – 

Live Art er virkelighedsundersøgelser af kortere eller længere varighed, som publikum inddrages i. Live Art er ikke nødvendigvis “live” i alle faser af undersøgelsen, men foretages altid for og med et publikum. Undersøgelsen afgrænses af nogle spilleregler eller et koncept. Som man kan se af vores kuratering, har vi en særlig svaghed for værker, der låner børn et råderum indenfor samfund, miljø, økonomi og politik.

Mange af kunstnerne på vores festivals synes at identificere sig med børn og deres position i samfundet. Børn er i gang med at lære om verden; hvad man må; hvad man kan; hvordan man gør det. Derfor stiller de spørgsmålstegn, udforsker og eksperimenterer med alt fra naturoplevelser til morale normer; præcis som kunsten jo også altid har gjort det.

Vores kunstnere skaber værker, hvor børn kan lege og ofte ændre på virkelige strukturer og forhold indenfor legens rammer, og med værktøj og strategier lånt fra leg. Legens regler kan sammenlignes med samfundets regler og love, der jo også konstant forhandles mellem borgerne. Gennem vores live art projekter oplever børnene altså, at legen kan overføres på virkeligheden, og at de med fantasi og viljekraft kan påvirke det samfund, de er en del af. De er også borgere.

“Live Art har meget at tilbyde det generations-overskridende arbejde for og med børn. Live art er en måde at tænke og handle på, snarere end en fastlåst kunstnerisk disciplin. En stor del af kulturens værdi består i, at live art er eksperimenterede og udforskende i sin tilgang til og forhandling af ideer, eksperimenter og fænomener. Dette er samtidig typiske træk ved barndommen som livsfase. Dermed er live art ikke blot en velegnet kunstform for børn, men børn er desuden perfekte medsammensvorne for kunstnerne. Alligevel er det først for nylig, at Live Arts potentiale for at engagere børn er blevet opdaget – specielt når man sammenligner med kunst, teater, musik og dans. Der er sket en opblomstring af nye måder at tænke og handle på, der bedre kan rumme forbindelsen mellem hvordan børn udforsker verden, og hvad live art går ud på.”

(Alex Eisenberg: playingup.thisisliveart.co.uk )