Live Art for Børn: Brandts 2018

Siden 2014 har vi organiseret “Live Art for Børn” performancefestivals for hele familien. Læs mere om konceptet her. 2018 præsenterede Live Art Danmark 4 dage på Brandts med international performancekunst for og med hele familien. Temaet var mad i kunsten. Fem internationale kunstnere og grupper var inviteret til at give hvert deres bud på sjove og tankevækkende projekter, alle kan være med til. Man kunne arrangere sine livretter i flotte opstillinger som i det 17.århundredes “stilleben” maleri; fodre fremmede mennesker med kage fra byens bedste bager; overvære børn anmelde Odenses restauranter og uddele priser ved et stort show; blive medarbejder på en kopi- Mc Donalds; male et billede med flødeskum og kul på indersiden af sin mavesæk; blande en enorm salat sammen med 100 andre – og høre børn reflektere over temaer som migration, miljø og menneskeskabte katastrofer ved at genskabe dem live med ærter, ris og sodavand.

Kan børn optræde som restaurantkritikere eller kunstnere? Hvilke forventninger har børn og voksne til hinandens roller i samfundet? Hvordan vil dagens børn forme fremtidens samfund?

 Alison Knowles (US):  MAKE A SALAD: 19.april kl 18:00. 

“Make a Salad” er en event score skrevet af Alison Knowles i 1962. Proposition #2, Make a Salad. På Amfiscenen foran Brandts blandede vi en 100 kg tung salat sammen med publikum og spiste den.

Mammalian Diving Reflex (CA): EAT THE STREET: 19.-21.april kl 12 og 18 (på restauranter i Odense, se brandts.dk), 22.april kl 15 (på Brandts).

I dette projekt af de prisvindende canadiske “Mammalian Diving Reflex” er en 6.klasse fra Rosengårdskolen i Odense blevet uddannet som madanmeldere af professionelle kokke. De besøgte syv restauranter i Odense og “fremmede” voksne kunne booke sig en plads ved bordet ved at betale for deres eget måltid. Hvor tit snakker voksne med “fremmede” børn?

De gav restauranterne priser i selvopfundne kategorier som “overraskende pæne toiletter”. Projektet blev afsluttet med at børnene ankom i limousiner til Brandts for at deltage i en award ceremony, de selv havde arrangeret.

Klas Eriksson (SE): Mc´Donalds ODENSE: 19.-22.april foran Brandts.  

Børn kunne forsøge sig som medarbejdere på Klas Erikssons Mc´Donalds Odense, 200 meter fra den “rigtige” McDonalds. Man kunne bestille alt fra menuen til den samme pris som på den anden McDonalds og børnene løb så over og hentede varene. Det gik lidt langsommere. Maden og kaffen var lidt koldere. Man fik ikke altid byttepenge tilbage, men man fik relativt tit dét, man havde bestilt.

Som i enhver fastfoodrestaurant er arbejdsgangen nøje koreograferet, tilrettelagt og indstuderet, og børnene får prøvet rollen som medarbejder i fremtidens samfund.

Forestillingen er dokumenteret til vores VR Arkiv.

Victoria Stanton (CA): FULL CIRCLE 19.april 17-20, 22.april 12-15. For alle. Drop-in.

Modige børn kunne prøve at made fremmede voksne. Maddingen bestod i gratis kage fra Odenses bedste bager! Mens de voksne blev madet, talte Victoria Stanton med børnene om mad og kultur og det spændende ved, at enhver familie har sine egne skikke og ritualer.

I vores barndomshjem bliver et livslangt forhold til mad bliver grundlagt.

Søren Berner (CH): STILL LIFE: 19.-22.april foran Brandts.  

Søren Berner tog deltagerne med på en tidsrejse til genrens guldalder i det 16.- 17. århundrede. De fik til opgave at skabe et stilleben ud fra deres livret.

De tilberedte, kogte og bagte deres livretter og gjorde dem klar til at blive fotograferet.

Søren Berner tog et foto af dem med et hasselblad kamera.

Vittorio Osvaldo Tommasini (IT): WHITE AND BLACK: 20.-21.april på Brandts.

Kan man male på indersiden af sin egen mave? I den futuristiske kogebog (1930) kan man læse denne opskrift af digteren Farfa (Vittorio Osvaldo Tommasini): ”En solo-udstilling på mavens inderside bestående af flydende flødeskumsarabesker drysset med kul fra limetræer. Indrammet af den mørkeste fordøjelse og de hvideste tænder”. Vi havde flødeskum og kulstøv parat og mange børn og voksne kom forbi og malede på indersiden af deres maver.

 Eva Meyer-Keller (DE) og Sybille Müller (DE): SOUNDS LIKE CATASTROPHES: 20.april og 21.april.

I Sound Like Catastrophes af Eva Meyer-Keller og Sybille Müller bygger seks børn på 10-12 år en række katastrofescenarier af hverdagsgenstande som tændstikker, sukkerknalder, salt, bønner og papir.

De afspiller katastroferne som en musik af jordskælv, vulkanudbrud, flodbølger, tornadoer og smeltende isbjerge.

Forestillingen bygger på samtaler med børnene om katastrofer, fødevareproduktion, klimaflygtninge. Hvilke tanker gør dagens børn sig selv om fremtiden?

Forestillingen er dokumenteret til vores VR Arkiv.

Live Art for Børn på Brandts 2018 er støttet af:

Statens Kunstfond, Smag for Livet, Canadian Arts Council, Goethe Instituttet, Nordeafonden og Odense Kommune.

OM LIVE ART SOM KUNSTFORM – 

Live Art er virkelighedsundersøgelser af kortere eller længere varighed, som publikum inddrages i. Live Art er ikke nødvendigvis “live” i alle faser af undersøgelsen, men foretages altid for og med et publikum. Undersøgelsen afgrænses af nogle spilleregler eller et koncept. Som man kan se af vores kuratering, har vi en særlig svaghed for værker, der låner børn et råderum indenfor samfund, miljø, økonomi og politik.

Mange af kunstnerne på vores festivals synes at identificere sig med børn og deres position i samfundet. Børn er i gang med at lære om verden; hvad man må; hvad man kan; hvordan man gør det. Derfor stiller de spørgsmålstegn, udforsker og eksperimenterer med alt fra naturoplevelser til morale normer; præcis som kunsten jo også altid har gjort det.

Vores kunstnere skaber værker, hvor børn kan lege og ofte ændre på virkelige strukturer og forhold indenfor legens rammer, og med værktøj og strategier lånt fra leg. Legens regler kan sammenlignes med samfundets regler og love, der jo også konstant forhandles mellem borgerne. Gennem vores live art projekter oplever børnene altså, at legen kan overføres på virkeligheden, og at de med fantasi og viljekraft kan påvirke det samfund, de er en del af. De er også borgere.

“Live Art har meget at tilbyde det generations-overskridende arbejde for og med børn. Live art er en måde at tænke og handle på, snarere end en fastlåst kunstnerisk disciplin. En stor del af kulturens værdi består i, at live art er eksperimenterede og udforskende i sin tilgang til og forhandling af ideer, eksperimenter og fænomener. Dette er samtidig typiske træk ved barndommen som livsfase. Dermed er live art ikke blot en velegnet kunstform for børn, men børn er desuden perfekte medsammensvorne for kunstnerne. Alligevel er det først for nylig, at Live Arts potentiale for at engagere børn er blevet opdaget – specielt når man sammenligner med kunst, teater, musik og dans. Der er sket en opblomstring af nye måder at tænke og handle på, der bedre kan rumme forbindelsen mellem hvordan børn udforsker verden, og hvad live art går ud på.”

(Alex Eisenberg: playingup.thisisliveart.co.uk )