Performance opskrifter (udkast)

Vi har længe været interesserede i opskrifter eller instruktioner nedskrevet af kunstnere, sådan at andre kan udføre deres værker. Det kan sammenlignes med noder eller manuskripter, hvor kunsten heller ikke kun befinder sig i forlægget, men i lige så høj grad i fortolkningen.

Når en (performance)kunstner skaber en instruktion behøver kunstneren ikke selv være tilstede. Hvilket forlænger værkernes levetid. Opskriftformattet havde sin storheds tid i fluxus-bevægelsen i 1960erne, hvor kunstnere som Yoko Ono, Erik Andersen og mange flere udgav et hav af opskrifter. Men opskrifter finder man også i den futuristiske kogebog fra 1930 som indeholder opskrifter på madværker, der samtidig er performances, som fx (sort og hvidt maleri på indersiden af mavesækken). Marcel Duchamp skrev måske den første opskrift på et kunstværk i årene op til første verdenskrig. https://www.youtube.com/watch?v=TmvBwluoL30

I projektet Performance opskrifter invitere vi kunstnere i residens på formidlingsafdelingen på Copenhagen Contemporary. Det er højst usædvanligt at kuratere til en formidlingsafdeling, men vi mener at de kan hjælpe kunstneren med at omskrive deres værker eller ideer til en opskrift. Og så kan de med det samme afprøve den på nogle børn, og som formidlingsafdelingen så kan arbejde videre med efter at kunstneren er rejst hjem igen til Ghana, Canada, Tyskland eller England.

På den måde kan opskriftformatet være en stor hjælp for kunstmuseer, der synes det er besværligt og dyrt at vise performancekunst sammenlignet med maleri, for eksempel, fordi performance kræver publikums og kunstnerens tilstedeværelse på samme tid.

Opskriftformatet er en kunstform i egen ret, der hos mange kan være yderst poetisk, fx den futuristiske kogebog eller Yoko Ono, og hos andre kan have karakter af et sæt spilleregler. Det betyder så igen at flere af vores projekter har spilkarakter (eksempler – fx fra Horsens Fængsel).

Endelig kan man også betragte formatet som en dokumentationsform. Dokumentation er nemlig noget, vi har arbejdet en del med hos Live Art Danmark, både som video, fotos, skriftlig kritik, børnetegninger og senest Virtual Reality og altså opskrifter. I vores arbejde med dokumentation leder vi konstant efter måder at fastholde eller genskabe det forgangne på, sådan at den særlige magi i live øjeblikket ikke går tabt.